سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گزارش‌های مختلفی درباره طرح آمریکا برای تقسیم خاورمیانه به شکلی جدید منتشر شده بود اما حالا یک مقام سابق اما کهنه‌کار وزارت امور خارجه این کشور در یادداشتی درباره لزوم نقشه آمریکا برای یک توافق سایکس پیکو جدید و تقسیم خاورمیانه به شکل قومی و مذهبی حرف زده است.

پيتر ون بورن كه 24سال سابقه فعاليت در وزارت امور خارجه آمريكا را دارد در تحليل خود كه رويترز آن را منتشر كرده نوشته است: زمان اكنون براي يك موافقتنامه سايكس پيكو جديد فرارسيده است.موافقتنامه سايكس پيكو توافقي سري ميان بريتانيا و فرانسه بود كه در ‌ماه مي‌۱۹۱۶ در خلال جنگ جهاني اول براي تقسيم امپراتوري عثماني منعقد و براساس آن اراضي تحت‌تسلط امپراتوري شكست خورده عثماني به مرزهاي امروز تقسيم‌بندي شد.

اين توافقنامه تقسيم سوريه، عراق، لبنان و فلسطين ميان فرانسه و بريتانيا را به‌دنبال داشت. اكنون اما اين مقام سابق وزارت امور خارجه آمريكا در يادداشت خود اعلام كرده كه آمريكا بايد اراده آن را داشته باشد كه در سايكس پيكو جديد اراضي را براساس تقسيمات مذهبي و قومي ميان سني‌ها، شيعيان و كردها تقسيم كند. مسئله عجيب در اين تحليل اما پيشنهاد اين مقام كهنه‌كار وزارت امور خارجه آمريكا براي مذاكره با گروه تروريستي داعش است.

او مدعي شده كه تنها با وارد كردن داعش به مذاكرات است كه مي‌توان خونريزي در منطقه را تمام كرد. وي همچنين با اشاره به اينكه 4رئيس‌جمهور آمريكا در خاورميانه وارد جنگ‌هاي بدون نتيجه شده‌اند و اوباما مي‌تواند پنجمين نفر آنها باشد اعلام كرده كه بايد توافقي فراگير صورت بگيرد كه با استقرار نيروهاي نظامي در منطقه به‌عنوان صلحبان اجرايي شود. پيتر ون بورن با اشاره به تجربه انگليس در برخورد با ارتش جمهوريخواه ايرلند لزوم گفت‌وگو با دشمن را براي رسيدن به نتيجه مطرح كرده است.

پيتر ون بورن با اشاره به بحران‌هاي منطقه ادعا كرده كه تنها راه براي پايان دادن به وضعيت فعلي كه ريشه آن در حمله سال2003 آمريكا به عراق است، انجام مذاكره براي رسيدن به مرزبندي جديدي است كه بايد با موافقت آمريكا، روسيه و ايران انجام شود. به ادعاي او اين تقسيم بندي جديد مي‌تواند باعث رسيدن خاورميانه به ثبات شود و از يك جنگ گسترده در منطقه جلوگيري كند.

براي نخستين بار نيست كه آمريكايي‌ها از تقسيم بندي جديد در خاورميانه حرف مي‌زنند. پيش از اين جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريكا هم در نيويورك تايمز درباره عراق از تقسيم اين كشور ميان شيعيان، سني‌ها و كردها حرف زده بود. جان كري، وزير امور خارجه آمريكا هم چندي پيش اعلام كرد كه درصورت شكست توافق آتش‌بس سوريه بايد به طرح ب براي اين كشور فكر كرد كه شامل تجزيه آن مي‌شود. تجزيه اما نقشه‌اي است كه بارها بسياري از كارشناسان درباره خطر آن هشدار داده‌اند.

کد خبر 327689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha